tisdag 17 juli 2012

Skördetid: Smultron, spenat m.m. Hoppas på vindruvor

Lillflickan älskar keramikfatet med syrener jag fyndade på loppis i Vasa förra veckan. Hon väljer själv vad som ska få vara med, plockar från balkongen och placerar noga ut allt - och det som inte "ryms" på fatet får vara i andra skålar. Måltiden börjar med en berättelse och förklaring till konstverket. Här finns öar, träd, brygga, sjögräs, fisk o.s.v. Salladsbladen, portlakan, tagetes, timjan och spenaten från vår balkong.
 
Sommaren har varit kallare än den förra, och det märks. Endast en tomat (minitomaten Robin) har gett någon skörd, de andra får vi vänta på. Dessutom är jag rädd att både tomat- och gurkplantan i krukan bredvid vinrankan skuggar den så mycket att druvorna inte blir färdiga. Jag knipsade av några gigantiska gurkblad, och får nu hoppas på det bästa.

Får se om druvorna hinner mogna. Jag har dåligt med direkt solljus på min balkong. Vinrankan Zilga köpte jag i våras och den lär klara av -40, så jag hoppas på en lyckad övervintring.
Det är första gången jag odlar gurka. Den är i samma kruka som en tomatplanta, och det lär påverka skörden negativt hos dem båda. De lär inte gilla varandra. Får se hur det går. Just nu verkar allt vara bra, jag knipsade av tomatplantan eftersom den har fem blom/tomatklasar och jag vill att all energi nu går åt till att få fina tomater. Den har ännu inte gett tomater. Om det är pga samboendet med gurkan eller det svala sommarvädret vet jag inte. Förra året hade jag en stor plastsäck runt tomatplantorna och fick en stor skörd. Men det såg inte så snyggt ut. Kanske jag bygger ett växthus till nästa sommar.

Skolflickan penslar gurkan. Jag brukar pensla tomaterna, men vet egentligen inte om man ska pensla gurkor... Det har varit dåligt med pollinerare då det varit svalare.

Äntligen börjar spenaten växa till sig! Vi har försiktigt plockat några blad till salladen. Trädgårdsportlaken framför spenaten har vi också plockat. Portlaken är en gammal kulturväxt från medeltiden och full med omega 3-fettsyror och E-vitamin.
Lillflickan pollinerar en av tomatplantorna.
Smultronen ger mer skörd än väntat, kul! I syrenkrukan vanliga smultron från skogen, nederst månadssmultron. Ett rabarberblad syns till vänster, en pelargonstickling och strutbräken uppe i högra hörnet.
Sallad, mer smultron och lite timjan.
Bladlössen hann före mig, men några vinbär får vi.

Ampeljordgubben jag köpte i våras ger många lustigt avlånga jordgubbar, som inte är så goda. Tur nog har jag fler jordgubbsplantor, bl.a. en ampeljordgubbe som ger mycket goda jordgubbar men tyvärr liten skörd. Den plantan har likt en bumerang kommit tillbaka till mig. För några år sedan delade jag med mig av min plantas revor till en kollega och denna vår fick jag några plantor då min dog under vintern. Bra plantor ska man dela med sig av!
Mina rosenbönor brukar alltid få ohyra och därför har jag egentligen slutat odla dem. Men min favorittorgförsäljare lyckades ändå övertala mig att köpa en liten planta. Egentligen var jag på jakt efter en tomatplanta... Så kan det gå :) Ingen ohyra ännu, och visst är den vacker! Det blir ungefär en halv portion bönor :)

Tagetes till salladen och för att hålla ohyran borta. Gurka, tomater, vinranka, vinbärsbuske, rosenböna.

Gul ampeltomat
Citronmelissen är balkongens drottning. Den har blivit en stor buske.


Minitomaten Robin har gett många tomater redan. Nu väntar vi på att följande sats ska mogna. Jag ska plocka bort flera blad, så solen kommer åt och energin går till tomaterna.

Sallatsblad, smultron, tomat och portlak från balkongen.



5 kommentarer:

  1. Hej! Vill gärna veta mer om vinrankan! Har själv försökt och dom har växt bra men aldrig fått druvor. Hoppas dina mognar så du får en stor och god skörd!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vinrankan är ny växt för mig och jag köpte den blommande. Ska bli spännande att se om jag klarar av att få den i blom nästa sommar! Jag tror att beskärningen är viktig om man vill ha skörd, annars åker all energi till onödigt långa rankor. Kanske det är det som hänt dina vindruvor?

    Jag kommer snart att skriva mer om min vinranka, också om beskärning, vilket verkar vara svårt, jag har frågat och googlat och alla verkar ha lite sina egna trick.

    SvaraRadera
  3. De här odlingsråden verkar bra: http://www.rappne.nu/odlingsbeskrivningar/Vin.pdf

    SvaraRadera
  4. Mångsidigt, nyttigt och vackert på liten yta! Din balkong är ett bevis på att man kan lyckas och experimentera med vad som helst var som helst! :-D Roligt att läsa! E

    SvaraRadera
  5. Tack! Roligt att du gillar det!

    SvaraRadera