lördag 7 juli 2012

Berättelsen om löjtnantens brustna hjärta

Berättelsen om löjtnantens brustna hjärta döljer sig i blomman

På de flesta gårdar finns löjtnantshjärta. Och varför inte? Den är perfekt! Den är tålig, har lämplig höjd och bredd för både små och stora trädgårdar och skulle säkert passa bra också på en balkong. Min balkong är troligen alltför varm, men kanske jag provar någongång. 

Den gillar god jord, men klarar också av sämre jord även om den inte blir lika fin. Full sol gillar den inte. Då vi hade trädgård hade förra ägaren placerat löjtnantshjärtat på en alltför solig plats, i en sluttning där vattnet snabbt rann bort. Den slokade och var gul, men höll sig tappert vid liv. Då den placerades på en bättre plats, med bättre jord, blev den snabbt vackert grön igen och blommade fint.

Många kallar den för brustna hjärtan (Lamprocapnos spectabilis). På finska heter växten särkynyt sydän. Och det finns en berättelse om den stackars löjtnantens brustna hjärta.

Fänrikshjärta är förstås mindre än löjtnantshjärta. Löjtnantshjärta finns också som vit,´alba´.

Fänrikshjärta, från http://home.swipnet.se/garde/perenner.htm

Berättelsen om löjtnantens brustna hjärta döljer sig i blomman, och här visar jag berättelsen steg för steg.

1. "Varför är löjtnantens hjärta brustet? Vi ser vad som döljer sig i hans hjärta!" Ta en blomma, hjärtformen är faktiskt brusten.



2. Plocka försiktigt bort de röda kronbladen.



3. Vänd på blomman. "Ser du kvinnan i en skjorta med vida ärmar?" (Kvinnans huvud är högst upp, hon håller händerna knäppta vid midjan.)


4. "Hur försökte han få kvinnan till sin?" Plocka bort lite till och nu avslöjas en...
... flaska vin/champagne!


Kanske hon skulle ha blivit gladare om hon fått choklad...? ;)


6 kommentarer:

  1. Den berättelsen har jag inte hört förut! Kan du den som handlar om Stormhatt/Noaks ark? Och personligen skulle jag hellre ta choklad! E

    SvaraRadera
  2. Berättelsen om Noaks ark och stormhatten har jag inte hört. Hur går den? Om jag minns rätt, så var munkarna på medeltiden bra på att hitta bibliska symboler i växtvärlden. Passionsblommans berättelse om Jesu lidande kan jag, men ingen annan.

    SvaraRadera
  3. Innan de rosa ytterbladen plockas bort vänds de försiktigt neråt mot varandra och kvinnan är klädd i den vackraste krinolinklänningen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste jag prova nästa sommar! Tack för tipset!

      Radera