måndag 16 juli 2012

Romantisk park på Svartå slott

Templet är en kuliss och rekonstruktion på en tidigare byggnad.

Jag hade lite tid över på lördagen och passade på att besöka Svartå slottspark.

Svartå slott har en park med statyer, rosor, bro, ålandskap och t.o.m. ett tempel! Templet är en kuliss, men en rolig grej att ta efter för den som är lite händig. Kanske en lekkoja till barnen? Eller en säng som en riddarborg? Själv är jag inte tillräckligt händig, jag nöjer mig med att beundra andras verk.

Lite för romantisk är parken för min smak, jag orkar med en halvnaken kvinnostaty, men inte ens en krokodil eller modern metallko kunde hålla jämvikten uppe, det blev helt enkelt för mycket. Det vackra stallet, ombyggt till konferenslokal, är bäst.

Orangeriet, museet (slottet) m.m. hann jag inte med denna gång, jag återvänder gärna till Svartå igen.



Demeter, fruktbarhets- och skördegudinna i grekisk mytologi.



Stallet är mer pompöst än de flesta stall...

Stallet med klätterhortensia och strutbräken. Klätterhortensian täcker hela fasaden och har gigantiska klasar.


Stallets vilsamma lilla gård.


Hermes, gudarnas budbärare


Grupprosen Sommerwind.





Tänk att så mycket kan växa på så liten yta!




Våren, om jag minns rätt.

Fåfängan

Den gamla ingången.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar