torsdag 19 juli 2012

Mina balkongverktyg

Det är inte mycket man behöver då man odlar på balkong. Strax innan man går ut på balkongen har jag det jag behöver oftast:

Örtsax, barnsax, sekatör, pensel för pollinering och papperssnöre.
Balkonggolvet är kallt. Oftast går jag barfota ändå, men speciellt då jag är ute längre är vintergallonstövlarna bäst! Den röda sprutkannan för bladlössbekämpning med tallsåpa, den orangea för vanlig duschning. Korgen i galvaniserad ståltråd har en av mina systrar gjort. Den är en bra plats för filtar och sittdynor (kuddar). På våren fylls den med narcisser och andra lökväxter.
  
En kram är aldrig fel :)
Skylten på balkongdörren visar vägen till vårt sommarbo.

Magnolia, käppar och snöre i balkonghörnet.
En stor styroxskiva (frigolit) hindrar katten att ta sig ut på balkongen då dörren är öppen. Vi bor på andra våningen, och jag tror inte den skulle hoppa, men den kan lätt ta sig till grannens balkong. På vintern skyddar skivan växterna mot kylan. Ovanför buxbomsklot i plast (! Buxbom är vackert, men luktar illa) från Plantagen eller kanske det var Hemtex, i krukor från Plantagen. Magnolian till vänster, gräs i mitten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar