torsdag 12 juli 2012

Roadtrip to Vasa

Solnedgång i Jungsund, sett från terrassen.
Österbotten har en stor del av mitt hjärta! Jag har studerat i Vasa och många vänner bor där, det brukar bli en roadtrip nästan varje sommar. 

Den här gången blev det ett lugnare tempo. eftersom avfärden blev senare än tänkt pga magsjuka (uff, hur kan man bli så spak så snabbt), min gullegudsons familj hann åka tillbaka till Åbo, en familj var på husbilssemester o.s.v. Sånt händer. Men annars hann vi med hur mycket som helst! Bilen fullastad av loppis- och reafynd på hemresan.

Sussi i Gamla Vasas dubbla trädallé...
... och jag.
Nedan några foton från resan. Det blir fler inlägg med foton från kyrkruinen och inredningsaffären.

Eftersom det har blivit en hel del resor har vi några favoritställen på vägen, rekommenderar t.ex. de extra kilometrarna till Iittala glasbruk, ett mysigt område med konstverk, inredning, museum, liten lekpark m.m. Ideapark är tråkig och mörk men den gamla lekparken var bra (har inte sett den nya), Puuhamaa och Särkänniemi kul, Muminutställningen på fina Metsobiblioteket i Tammerfors, lilla fjärilsparken i Hyvinge (?), Juustoportti, utsiktstorn, Saarijärvi o.s.v, o.s.v.

Plantförsäljningen Pinsiön taimisto kräver ingen omväg! Den ligger precis invid vägen, lite efter Tammerfors. Det blev en paus där både på dit- och hemvägen. Jag hade såklart köpt färdigt presenter, men inte kunde jag motstå buskrosen Tove Jansson! En perfekt present!

Buskrosen Tove Jansson lär blomma med klarröda enkla rosor 2 - 3 veckor i juli. Fina nypon och fin höstfärg. Blir endast 1,5 m hög och som alla buskrosor är den bra på att göra rotskott. Pimpinellros.

Antikcaféet Pehtoori precis bakom plantförsäljningen är en liten affär med antikviteter, nygammalt i den nu trendiga romantiska stilen och ett litet café. Jag brukar alltid hitta något, har bland annat köpt kattens korg där, men den här gången kom jag ut tomhänt. Liknande inredningsaffärer finns nuförtiden överallt, men stället är charmigt och väl värt ett besök.
Antikcaféet Pehtooris uteservering.
"Dinosaurieägg" fanns det gott om längs vägen.
Havre

Här börjar landskapet bli plattare.

Lupin

Allium


Som ett halsband.


Ek
Mysig sittplats under ett knotigt äppelträd.

Långa fina bryggor att gå på och fiska från i Saarijärvi. Undras om det alltid blåser lika friskt där som då vi har paus? Vi har alltid varit för frusna för ett dopp.

På hemvägen var också vägen målet :) Det tog lång tid att komma hem, pauserna var många. Från Pinsiön taimisto kom det med två gräsplantor, en prästkrage och en klematis... Fundersam på var jag ska placera dem på balkongen... Köpte en ny kruka i Ikea (Tammerfors).

Från vägkanten i Askola. Snart hemma igen!




2 kommentarer:

  1. Din topp är som barken på trädet. Roliga dagar fyllda av natur o fynd. Kram sus

    SvaraRadera
  2. :) Vi hade kul! Mer kul i Helsingfors i höst!

    SvaraRadera