söndag 22 juli 2012

Magnolia + klematis = sant?

Min magnolia var så här fin i våras, men efter blomningen händer det inte så mycket mer. Bladen är vackert mörkgröna, men den ser lite tråkig ut. Den behöver helt enkelt piffas upp.

Magnolia Susan i våras.
Och vad blommar då magnolian ser tråkig ut, men själv ser lite risig ut på våren och behöver piffas upp av en magnolia...? Jo, en klematis! Och på min roadtrip till Vasa hittade jag en fullträff! Ett perfekt exemplar av klematis Fujimusume*! Frisk med fin stam, inget risigt virrvarr och knopparna tjocka!

Klematis Fujimusume (eller Fuji-musume, Fuji Musume) är en storblommig sort med blå blommor i juni till september. Enligt lappen på plantan borde den klara sig ända upp till växtzon IV och jag har en liten förhoppning att det räcker bra för balkongvintern.

Klematis Fujimusume
Klematis Fujimusume har många fördelar
+ Den blir inte så hög (1,5 - 2 m), vilket torde passa min "lilla" magnolia bra. Och balkongen.
+ Den kan klippas ner på våren, vilket är lite annorlunda än andra storblommiga klematissorter. Oftast övervintrar inte stammen, utan den börjar från början varje vår. Vilket betyder att jag inte har en ful risig klematis som stör den vackra magnoliablomningen.
+ Den ljusblåa färgen är perfekt mot magnolians mörka bladverk. En mörkare blomma skulle inte komma fram lika bra.
+ Den trivs i skugga och är bäst i norrläge, Det är en myt att klematis och rosor inte trivs i skugga. Det finns klematis och rosor för praktiskt taget alla lägen! Min balkong är inte mot norr, men har direkt solljus i magnoliahörnet först på kvällen.
+ Den har kompakt växtsätt, vilket borde ge mer att vira runt magnolian.

Men nackdelarna med samplanteringen är långt flera...
- Jag har försökt tre somrar, men aldrig fått en klematis att övervintra på balkongen... troligen för mycket vatten... Betyder detta att magnolian också går en säker död till mötes...?
- Magnolior vill inte ha någon eller något på/i rötterna... Magnolior ska man alltså beundra på längre avstånd, inte traska omkring på rötterna, den gillar inte tyngd. Vill man plantera en klängväxt tillsammans med en magnolia, ska man plantera klängväxten lååångt ifrån. Inte i samma minikruka.
- Vill man ha en samplantering magnolia + annat precis vid rötterna, ska det vara något med korta rötter, någon liten marktäckare. Klematisen har definitivt inte små korta rötter, utan kommer att tävla med magnolian om herraväldet i krukan...
- Magnoliors rötter går längs med marken. Dvs inget för krukodling... 

Men kanske, kanske, så lyckas det mot bättre vetande. Ibland bjuder naturen på små underverk. Och jag är en evig optimist med förmågan att inte nedslås av misslyckade experiment. (Men det här är ett experiment i dyraste laget...)

Mylla
Snabb koll på nätet för att se om jag kom ihåg rätt. Jo, båda trivs i samma jord. Så jag blandade ihop en egen mix med torv, vanlig trädgårdsmylla och lecagrus. Lecagrus för att göra jorden luftigare, men också för att göra krukan lättare, balkongodlarens eviga dilemma.

Klematisen placerades 10 cm under jordytan (10 - 15 cm är rådet, men rötterna ska få plats också neråt i krukan). Magnolian i samma höjd som förut. Eftersom vi redan är långt in i juli, satte jag inget gödsel längst ner i krukan. Jag blandar lite i vattnet i stället vid behov.
Torv, trädgårdsmylla och lecagrus.
Ett oförutsett dilemma
Jag kom plötsligt på att magnolian inte gillar tyngd på sina rötter, medan klematisen inte gillar att ha det ljust runt sina rötter... Jag provade först med mina vita keramikkulor och stenar, men de är både tunga (?) och för låga. Så nu har magnolian buxbumsbollarna av plast (!) på sina rötter för att skugga klematisen, och klematisen några mindre keramikkulor på sina rötter. Tills jag kommer på något bättre. Jag vill inte plantera något mer i krukan.
Alternativ 2
Alternativ 1

Efter planteringen klippte jag klematisen, som man ska göra. Visst kändes det tungt att offra den fina blomman och knopparna, men jag hoppas på ännu finare nästa år. (Om övervintringen lyckas alltså...)

Minst så här fint hoppas jag det ska se ut nästa år den här tiden. (Hoppas kan man ju alltid...)
Fujimusume i magnolian innan jag klippte.
 Den avklippta klematisblomman får pryda köket. Underbar!
* Fuji Musume, Blåregnsflickan, är en vemodig klassisk japansk kabukidans. Färgen påminner mycket om blåregnssläktets färg (klätterväxten Wisteria).

Blåregn, från http://en.wikipedia.org/wiki/Wisteria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar