söndag 30 september 2012

Underbara rosor! (Öppna trädgårdar del 3)

Rosa Floribunda hybr. "Sahara"
Rosor har jag först de senaste åren börjat uppskatta mera. Enkla buskrosor har jag alltid gillat, men mer förädlade sorter har känts som något för blomaffären, inte trädgårdar. Men visst har de stora, pampiga blommorna sin tjusning och med de vackert gröna, blanka bladen är de en prydnad för trädgården.

Tyvärr planterar många rosorna som solitära enligt s.k. "hundgravar"-principen, dvs ensamma buskar lite här och där i gräsmattan, som om man begravt sin älskade hund där och placerat en ros ovanpå graven. Samplanterade med andra växter, eller/och andra rosor blir effekten så mycket maffigare och man kan samtidigt enkelt förlänga färgprakten i rabatten med växter som blommar olika tider. (Och gräsklippandet blir mycket, mycket enklare...)


Nedan flera rosor från evenemanget Öppna trädgårdar i augusti. Tyvärr fanns inte namnet angivet på dem alla och jag är ingen rosexpert. Men de namn som jag vet är inskrivna under fotot.

Jag har fyllt på med några rosor från vinterträdgården i Helsingfors, fotograferade i början av september. Också de rosorna är namngivna.

Tidigare har jag skrivit om öppna trädgårdar fredag 28.9 (Fina rabatter) och onsdag 22.8.2012 (Närbilder).

Pssst! Det gamla tricket med en ordentlig sats strömming längst ner i planteringsgropen lär vara den bästa gödningen fortfarande :) Kom ihåg att sätta mylla på strömmingen innan du placerar rosen ovanpå, annars bränns rötterna.


 

Rosa Tea hybr. "Augusta Luise" hade nästan hunnit blomma ut. Här en blomma precis innan kronbladen faller av. Den är redan lite missfärgad.
 

Rosa Floribunda hybr. "Pastella"
 




Underbar färgkombination!
 

Vinterträdgården i Helsingfors.

Rosa "Bremer Stadtmusikanten"

Rosa "Kotiliesi" (Ballade)
Rosa "Karen Blixten"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar