söndag 2 september 2012

Mosaikpyssel m.m.

Det här veckoslutet har jag för första gången gjort mosaik! Och mina stackars axlar, som knorrar av allt arbete vid datorn, har fått lite extra uppmärksamhet med yoga. Vi hann också bygga ett stenparti (eller rättare sagt hjälpte jag till i början, men sen fortsatte jag med mosaiken). Betongarbetena i barnens sandformar ska brinna färdigt några dagar, hoppas de blir fina.

Mosaikarbetet var pilligt och inte riktigt min grej. Känns lite gammalt, men retro är ju inne så varför inte. Välgjorda mosaik- och/eller keramikarbeten, t.ex. i Spanien eller Marocko, är underbara, men annars så... nja... De passar inte riktigt in i min inredning.

Nå, jag gjorde ett klot, men det är inte färdigt. Egentligen tänkte jag göra det enbart klarblått, eftersom det saknades, jag har redan ett rött och ett grönt jag gjort för länge sen i keramik (har något med feng shui eller liknande att göra, glädje, pengar o.s.v.). Men romantiska tantiga jag kunde inte motstå att sätta dit några rosor... Får väl göra det klarblåa klotet nån annan gång.

Mitt halvfärdiga lilla styroxklot i morse. Nu är alla bitarna fastlimmade, men väntar på fogmassan. Jag har använt en temugg och kakelbitar.
Jag limmade bitarna med fuktbeständigt trälim eftersom kulan ska vara på balkongen.
Nu ska jag bara köpa kakelfog, hann inte fixa klotet färdigt på kursen.
Stenpartiet
Ett miniatyrstenparti påbörjas.

Markduk, grus, sand, sten...

och mylla.
Visst blev det fint! (Detalj från stenpartiet.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar