torsdag 21 juni 2012

Rabarber på balkongen + recept

Snart är det midsommar och till midsommaren hör förstås jordgubbskaka. Visst blir det en jordgubbskaka också den här midsommaren, men i dag gjorde vi en rabarbarpaj och då passar det bra med lite rabarberfunderingar.

Jag fick en planta av min pappa då han delade sin i våras. Den är ännu så liten att jag får vänta några år på min egen skörd. Ska bli spännande att se om jag lyckas klara den över vintern!

Rabarber vill ha en stor kruka, välgödslad jord och helst vara ensam i sin kruka. Gödsla årligen. Man kan marktäcka med halm eller gräsklipp. Om man använder gräsklipp så behövs ingen gödsel.

Eventuellt kan man skörda redan andra året efter planteringen. Stjälkarna ska vara 30-50 cm långa, dra försiktigt från fästet, skär inte. De flesta brukar sluta skörda till midsommar. Man kan skörda ännu senare, men då gäller det att skära av blomstänglarna på högsommaren.

Rabarbern kan ge skörd i minst 15 år. Förvara rabarbern några dagar i kylskåp, eller frys in i mindre bitar.

Odla under kruka
För att få ljusa fina stjälkar kan man odla under en mörk och hög (djup) kruka där stjälkarna får plats. Sätt en sten som tungd ovanpå. Det här gäller enbart vårens allra första skörd. Stjälkarna lär bli mjällare och oxalhalten lägre.

Källa http://www.gapphotos.com/imagedetails.asp?imageno=205372

Oxalsyra
Harsyra. Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Harsyra
Rå rabarber innehåller mycket oxalsyra. Oxalsyrehalten minskar vid uppvärmning. Men en frisk person måste äta mycket för att det ska bli en hälsorisk. Små barn ska inte äta rabarber. Oxalsyra finns också i t.ex. harsyra som växer vilt och passar bra i små mängder i sallad. Tillaga inget med oxalsyra i aluminiumkärl, eftersom syra frigör aluminium.


Fixa till balkongen eller trädgården!
Rabarberbladen kan man använda som formar till betongplattor och fågelblad. Klicka ut cementen på baksidan av ett blad. Bladet kan du forma som du vill med hjälp av sand under. Se steg för steg anvisningar här.

Lillflickans bästa rabarberpaj, 8 pers.
(Min yngsta dotter hjälper gärna till i köket. Den här pajen är lagom enkel och snabb att göra. Jag tror den passar bra med syrliga äppel också.)


smuldeg
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl farinsocker
2 tsk kanel
125 g kallt smör
och
200 - 500 gram rabarber, enligt smak alltså
vaniljglass eller vaniljsås till servering

- Skala rabarnerna och skär i bitar. Bred ut bitarna i en pajform.
- Blanda ingredienserna till smulpajen snabbt för hand.
- Smula degen över rabarbern, platta till lite.
- Grädda i 200 grader i mitten av ugnen, tills rabarberbitarna känns mjuka. (20 - 30 min.)
- Servera med vaniljglass.


Rabarberdricka
Rabarberdricka är enkelt att tillaga och gott. Jag använder min mammas hemliga recept, men det här receptet från Hufvudstadsbladet är säkert också gott.

3 flaskor
1 kg rabarber
2 l vatten
4 kryddnejlikor eller ingefära
ca 1 ½ dl socker
1 citron

Skölj och skär rabarbern i små bitar. Koka upp vattnet och rabarbern och tillsätt nejlikor eller ingefära. Låt det sjuda (småputtra/småkoka) cirka 10 minuter. Sila den varma saften och rör ner sockret. Låt den svalna och smaka av med pressad citron.

Mer att läsa i receptväg hittar du i inläggen Grannen kom med libbsticka och Första egna salladen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar