söndag 17 juni 2012

Några av mina balkongväxter

Jag har hellre velat skriva om de fina parker och trädgårdar  jag har besökt (fler inlägg om dem på kommande!) än visa er min balkong. Men nu får ni se foton på några av mina växter!

Läget är minst sagt kaotiskt och balkongen bör städas, men allt hinner man inte med. De flesta plantor har dock kommit på rätt plats.

Balkongen från mitt vardagsrumsfönster. I fönstret tre år gammal mårbackapelargon. Den har blommat redan länge, den tar egentligen bara en kort paus under den mörkaste vintertiden (i år januari - mars). Den får troligen stanna inne hela sommaren, jag har helt enkelt inte plats på balkongen. Min gröna balkongstol i vänstra hörnet och uppe hänger en ampeljordgubbe. Ser man riktigt noga, kan man se ett blad från min lilla vinranka.

Smultron under syrenen.


 Timjan i blom och citronmeliss bakom. Timjan blir gott till t.ex. ungsbakad potatis. Citronmelissen använder jag i dricksvattnet, glass, gräddfilssås till fisken...

Varje år brukar jag prova på minst en ny tomatsort. Eftersom jag är verkligen dålig på att dra upp tomater från frö, köper jag plantan färdig. Denna sommar har jag inte hittat något nytt och får nöja mig med en namnlös röd körsbärstomat (bilden ovan, tjuvskottet till vänster knipsade jag av efter fotosessionen), två namnlösa ampeltomater (inte alls lika fina som förra sommarens, synd) och en liten Robin (bilden nedan).







Jag fick en liten rabarberplanta av min pappa då han delade sin. Den har redan fått ett nytt blad! Den är så liten att jag får vänta några år innan jag får någon skörd, men bladen är dekorativa och tur nog har jag min pappa och goda vänner som förser mig med rabarber till efterrätter. Rabarber är väldigt enkelt att dela, det är bara att ta fram spaden och modigt ta av en bit. Men var noga med att gräva tillräckligt djupt under, så rötterna inte skadas.


Min balkong har sol efter kl. 13. Det blir alltför soligt för både daggkåpa och klätterhortensia om de är i solen, men den här krukan är vid balkongräcket (balkongräcket är i betong). Vi får se hur de klarar av sommarens värmebölja!

Under syrenen växer två smultronplantor och en strutbräken i kruka (ett av sommarens försök). Får se hur ormbunken klarar av sommarhettan på balkongen. Jag borde säkert duscha den på kvällarna. Krukan från min systers blomaffär. Keramikkloten har jag gjort själv.


Strutbräken. Jag har också en annan ormbunke. Det här är första gången jag provar på ormbunkar på balkongen. Jag är förstås nyfiken, hettan kan vara intensiv på en balkong. Jag gillar bladens skörhet, men ärligt talat tycker jag att fröna ser obehagliga ut.

Kärleksörten (sedum) jag planterade som tonåring på mina föräldrars gård har blivit ett stort runt klot. Jag tog en del av den i maj och den verkar än så länge i alla fall trivas på min balkong. Den blommar i höst. Den är lätt att föröka från stickling, bara skär av ett snett snitt, sätt stammen i ett vattenglas och vänta på rötterna.




Vinrankan har ohyra :( Får se hur det påverkar bären.

Lavendel. Till efterrätter, att hänga upp eller till potpurri. Och för att locka pollinerare! Ser du noga, så ser du en bladlus. Det gäller att snabbt klämma ihjäl dem med fingrarna. Eftersom lavendeln är i en liten kruka, tog jag hela krukan och satte den under duschen, efter det blev det ännu en tallsåpsdusch. Vi får se om det hjälper.


Det var alla fotografier från min balkong för den här gången. Jag hade denna gång inga foton från vårt matbord och barnens lekhörna, men fler inlägg kommer!





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar