måndag 11 juni 2012

Magnolia på balkongen

Magnolian var enligt antikens greker Afrodites blomma. I Kina är den en symbol för kvinnlig renhet och skönhet, och doften sägs ge ägaren ett kärleksfullt liv. Så påstår i alla fall tidningen Isabellas (nr 01/2011 s. 118).

Låter poetiskt. Vacker är den i alla fall, och doften på min magnolia Susan är mildaste mild. Jag köpte den i full blom i våras i min systers blomaffär Henriettas blommor och även om den inte skulle klara övervintringen på balkongen, var den väl värd sitt pris och problemet att få den inklämd i min lilla bil utan att alltför många kronblad gick förlorade. För så fin var den, blommade länge, länge och doftade underbart. Hade jag köpt den i en vanlig plantaffär hade jag antagligen fått nöja mig med en liten planta som skulle blommat först om några år - efter att jag lyckats med övervintringen...

Visste du att magnolian hör till våra äldsta växter? Den fanns redan då dinosaurierna vandrade omkring. Det speciella med den är att den pollineras av skalbaggar, eftersom insekter inte fanns då, eller inte i samma utsträckning, eller hur det nu var. Jag älskar berättelser, men det är svårt att komma ihåg alla detaljer :)

"Mamma, hoppas du har dinosaurieblomsfingrar" konstaterade min yngsta dotter då hon lekte under magnolian medan jag fotograferade. Det hoppas jag med.

(Fotografierna från april 2012.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar