onsdag 6 juni 2012

Kotkas fantastiska parker



Kotka har fantastiska parker!!! Jag fotade så ivrigt i går att det räcker till flera inlägg med olika teman: runda former, alternativ till illaluktande buxbom, alternativ till trädgårdstomtestatyer, inspiration för balkongen...

Kotkas centrum är litet och parkerna på gångavstånd, det lär bli en 5 km promenad. Det finns bra matställen och caféer, flera lekparker, hundparker och en simstrand. Maretarium har jag besökt förr, rekommenderar varmt! Kotkan meripäivät borde jag besöka igen, förra gången är för länge sen, då jag var ivrig körsångare. Vi kom på tredje plats, om jag inte minns fel.

Sakopan vesipuisto

Turistinfo hade stängt pga möte, morr, men tur nog har de en kartautomat utanför. Jag hade dessutom extra tur, parkanställda planterade blommor utanför turistinfo och kunde peka ut Fuksinpuisto som azaleaparken jag hört så mycket om. Att de är stolta över sina parker framkom tydligt :) Och inte bara de, alla jag pratade med berättade ivrigt om parkerna.
Förgätmigej och en ensam vante. Vilket vemodigt par!




PS. Koloniträdgårdarna i stadsdelen Metsola är underbara! (Langinlaakso och Langinkoski) Jag vill oxå ha!!!



Fler inlägg med foton från Kotka på kommande men nedan fjorton smakprov, se t.ex. örtträdgården Redutti-Kotka längst ner:
Gulltörel och azalea, ljuvliga tillsammans (Isopuisto)



Kastanjeträd

Sapokan vesipuisto


Azaleor i Fuksinpuisto.


Tulpaner i Storparken.
Azaleor i Storparken (Isopuisto) och en tuva med backsippor i Sapokas vattenpark.
Trädväktarna i Sagan om ringen diskuterar :)
Kotkansiipi är ett måste i Kotka. Svenska namnet strutbräken är inte lika poetiskt. (Skulpturparken)


Stengata från 1700-talet i Sibeliusparken.

Sapokan vesipuisto, strutbräken och tulpaner.

Norsk spirea till höger, örtträdgård till vänter







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar