onsdag 20 juni 2012

Kompost på balkongen?

Det blir en hel del växtdelar som man plockar under sommarhalvåret på balkongen. Jag har därför funderat på att ha en egen kompost på balkongen. Dit kunde man också sätta hushållsavfall (endast växter, annars börjar det säkert lukta). Just nu för jag allt till höghusets kompost, men varför köpa ny mylla om man kan fixa sin egen?

Kompostmaskar borde man också ha... Nån som vet var man får köpa dem?

På bloggen vadsomhelst.nu finns en rolig byrålådekompost. Kanske något värt att fundera på? Mest gillar jag den höga luftigheten och att byrålådekomposten faktiskt är flera komposter, vilket innebär flera gånger färdig kompost. Se mer här.

Jag funderar vidare... Hör gärna av er, om ni har erfarenheter och råd om kompost på balkongen! Kanske det fungerar med en lite större hink? En gammal kylväska i frogolit eller en isolerad trälåda lär fungera bra. Man måste bara vara noga med lufttillförseln, antar jag.

Hittade Balkongmulle för den som har en större balkong och åker över till Sverige.

Får se hur jag gör... Jag har en liten balkong där solen skiner neråt mot balkonggolvet. Därför vill jag helst ha mina odlingar på golvet. Annars skulle det vara enkelt med en byrå/låda med kompost och ovanpå odlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar