måndag 1 juli 2013

Balkongen

Jag har skrivit få inlägg detta år. Fortbildningskursen jag gick på, och den här bloggen var en liten del av, slutade i höstas. Efter det har jag mest koncentrerat mig på mitt arbete och mina andra studier - och min familj förstås :)

Den här bloggen var aldrig tänkt att uppdateras flitigt, utan mer som en förteckning över mina iakttagelser på min balkong, i parker m.m. Och några recept då och då. En loggbok, kanske.

Balkongen är inte så fin som jag vill ha den. Höghuset får som bäst nya fönster, och det lär ta hela sommaren. Till min lägenhet kommer de troligen om några veckor och då ska de ha minst 1,5 meter rum att röra sig på, från fönstret räknat. Det betyder färre krukor på balkongen och allt tänkt enligt "hur få allt att rymmas i ett hörn då fönstergubbarna kommer". Men jag har både sallat, tomater, jordgubbsampel, gurkor, spenat, bönor, gräslök, citronmeliss, ananaskörsbär (physalis), samt några morötter och rödbetor för skojs skull. Blommorna är få i år, lavendel och några ettåriga blommor som jag inte minns namnet på...

Magnolian klarade inte den långa vårvintern :( Den japanska lönnen jag spontanköpte på rean i höstas klarade sig, men blev ordentligt frostbiten och är nu mer som en buske. Klematisen jag köpte förra sommaren klarade vintern, men vägrar växa, har bara fått ett bladpar. Jag låter den bida sin tid, vi får se om den är mer växtglad nästa sommar. Syrenen, rabarbern, smultronen och kärleksörten klarade sig också i år.

Vårfint på balkongen.

Jag älskar fritillaria!



Den lilla, lilla blåsippsplantan tittar upp efter vintern.

Den japanska lönnen har underbara färger!




Vår gamla igelkott (till vänster) fick en kompis. De vuxna studerandena köpte söta igelkottar till alla lärare, kul idé. Min balkong är redan full med pynt, så den nya igelkotten kommer att få en stor trädgård hos mina föräldrar.

Vårt lilla växthus i juni: Vattenkrasse, sallat och gurka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar