måndag 8 juli 2013

Nya växter

http://jlcheype.free.fr/images/Fleurs/Campanula_glomerata.jpg
Campanula glomerata, foto från http://jlcheype.free.fr/Pages/Fleurs.htm

Jag har lat semestermåndag och bläddrar i några trädgårdstidskifter jag lånade på biblioteket förra veckan. Speciellt Koti puutarha brukar ha intressanta artiklar, så också i maj månads nummer 2013.

De tipsar bl.a. om småträd, irisodling, bra piontips och sex stycken perenner som blommar hela sommaren (t.ex. Geranium Rozanne), samt experternas favoritväxter och nyhetstips. Mycket läsvärt!

Jag brukar så vanlig plocksallat på balkongen och gräver ner rötterna på sallater jag köper (t.ex. Tammenterho är en favorit och växer bra). Men nu har jag börjat tröttna på de späda bladen och vill ha mer tuggmotstånd. Det här året glömde jag köpa trädgårdsportlak, som ju är supernyttig och tillför saftighet i sallader. 
   Tidningen tipsar om många olika sallatssorter, t.ex. Little Gem låter bra. Gammal söt, saftig och tidig sort. Blonde Maraichere (också kallad Paris White) är en gammal fransk kulturväxt och ser saftig ut på bilden. Fint med nya tips! I höst har jag tänkt så några japanska sallader. Rucola fungerar förstås också bra i kruka, men jag gillar inte smaken. Lika bra kan man ha maskros i kruka som rucola, om man gillar lite beskt... (Maskrosen vill ha en djup kruka för sin långa rot, en petflaska kanske?)


På min balkong finns ju en helt vanlig syrén som klarat sig bra i flera år. Jag har därför lite funderat på att köpa en till, en liten uppstammad Syringa meyeri, som ofta rekommenderas för balkong och terrass. Men eftersom jag redan har en syrén, skulle jag gärna ha något annat, som helst blommar en annan tid. Hortensian lär fungera också som uppstammad, kanske jag borde prova på en sån? (Hydrangea paniculata). Ser fin ut på bild.

http://blog.behnkes.com/wp-content/uploads/2008/08/pinky-winky.jpg
Pinky Winky från http://blog.behnkes.com/pinky-winky-hydrangea-on-sale.html
Hortensia finns nuförtiden också som minivariant och det låter ju lämpligt med en ca 1 m hög buske. Kanske värt ett försök på balkongen? (Hydrangea paniculata Dart´s Little Dot) Det lär finnas många nya sorter av hortensior ute på marknaden, hortensian passar bra till rådande romantiska trender såsom cottage garden. Bl.a. Invincibelle och Pinky Winky ser fina ut på bild.


För hortensiaintresserade hittade jag fina fotografier på http://www.flickr.com/photos/hydrangeas_garden/sets/72157623201204963/detail/ 


Brustna hjärtan (Löjtnantshjärta) lär finnas i en starkare färgvariant: Valentine. Den skulle passa bra på balkongen i ett skuggigt hörn... Peurankello Emerald (Campanula glomerata) ser underbar ut på bild, så också azalean Adalmina, som tyvärr lär finnas i handeln först om några år enligt artikeln, men enligt bloggskrivaren på http://blogs.helsinki.fi/avainola/adalmina/ finns den redan i handeln i Finland. Adalmina har underbara tvåfärgade blommor och en fantastisk röd höstfärg.


Marjasinikuusama Anja (Lonicera caerulea var. kamtschatica) lär vara bra som marktäckare och har vitaminrika bär som passar för syltning. Inte illa! Men den trivs knappast på balkongen... Tidningen tipsar om ölandstok i kruka, men där säger jag stopp. Ölandstok är en bra och tålig växt på t.ex. skolgårdar, men i kruka, knappast, den är alltför risig för mig. Eventuellt den lilla grönlandstoken då.

Puutarha Tahvoset lär sälja små häckplantor i sexplantsförpackningar, påminner på bilden lite om förpackningarna man köper flera jordgubbsplantor i. Perfekt för den som har tid att vänta några år - ELLER för en balkonglåda... För visst skulle det se snyggt ut med en låg välklippt häck på balkongräcket... Passar den som har en strikt modern inredning, eller varför inte också som en lugn grund till en mer cottage balkong med spretiga och lummiga växter?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar