tisdag 23 juli 2013

Mysiga sittplatsen försvann

Min gamla sköna sittplats med perfekt svalka ända till tidiga eftermiddagen varma sommardagar. Eftersom den nya balkongdörren öppnas utåt, ska jag möblera om. På bilden japansk lönn, rosenböna, ampeljordgubb, spenat, sallat och under bordet skymtar en näva.

Som jag tidigare har nämnt, byts alla fönster och balkongdörrar i huset den här sommaren. Till vår lägenhet kom "fönstergubbarna" senaste vecka.

Fönstergubbarnas arbetsställning vid min balkong.

Eftersom alla fönster togs in via balkongen har jag detta år färre plantor för att ge fönstergubbarna mer rum att jobba på. Men visst har jag helt tillräckligt för att jag ska vara nöjd med grönskan.

Något jag sörjer över är min fina sittplats vid väggen. Den nya balkongdörren öppnas utåt, och sittplatsen var precis där. Jag får se vad jag hittar på. Jag brukar möblera om ganska ivrigt både inne och på balkongen, så jag tar dilemmat som en utmaning. Troligen klämmer jag in förvaringskistan (sittplatsen) bredvid tomaterna, gurkorna och squaschen detta år. Där är längst och mest sol, men just därför har jag inte velat sitta där, det blir för varmt, speciellt i början av sommaren då solen ligger lägre och når ända in i knuten. Förvaringskistans nuvarande läge bredvid fönstret passar inte mig, jag vill kunna luta ryggen mot väggen samtidigt som jag njuter av balkongens grönska.

Jag får återkomma med fotografier då jag funderat och möblerat färdigt :D

Till vänster ett väldigt spartanskt växthus: En stor plastsäck. :) Men där trivs två tomater och en physalis. Physalisen är precis så lättodlad som min bekant påstod. Den är gigantisk och har många frukter. Ett växthus av gamla fönsterkarmar finns på drömlistan. Kanske jag får ihopsnickrat den nästa sommar...

Squashen (zucchini) trivs och stöder sig på korgen med sandleksaker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar