söndag 21 april 2013

Rabarbermojito och rabarberdricka


"Jag är på balkongen!" ropade jag till mina barn i dag. Oj, så jag har fått vänta på att få säga de orden. Det är inte bara Trädgårdsonsdag som vill reklamera våren detta år (se senaste Trädgårdsonsdags program http://www.svtplay.se/tradgardsonsdag).

Men i dag har jag då äntligen plockat bort vinterns skydd! Syrenen, magnolian, den japanska lönnen, kärlekssedum och rabarbern har klarat vintern, så glad man blir! Vinrankan är jag tyvärr tveksam över, vi får se...

Rabarbern på balkongen tittar försiktigt upp.


"Ge rum, jag vill opp",
sa Rabarberknopp
Så sprängde han på med sin röda topp
men jorden sa stopp:
"Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!"

"Ge plats, jag vill opp",
sa Rabarberknopp.
Han svällde av styrka, han glödde av hopp,
"pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp!"

"Tittut, tittopp",
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp.
"Välkommen hitopp,
välkommen, välkommen, Rabarberknopp!

Elsa Beskow

Elsa Beskow har alltid hört till mina favoriter. Fantastiska bilder och underbart följsam och småfinurlig text som fint beaktar målgruppen. Böckerna är fortfarande perfekta för högläsning, också om man ibland måste förklara en del ord. Härligt att hon sedan en tid (igen) är populär och beundrad, efter att hennes böcker länge utsattes för en hel del frän kritik.


Här kommer några rabarberrecept. Mojito är perfekt för varma sommardagar, de lär väl komma så småningom...

Rabarbermojito, 4 glas

1 - 2 rabarberstjälk, skivad
2 msk vatten
6 msk honung
9 cl rom
3 dl limesaft
myntablad
is

Koka rabarberskivorna mjuka tillsammans med vattnet på låg temperatur. Låt svalna och tillsätt honung. Häll i fyra glas, häll på rom, limesaft och is. Dekorera med myntablad.

Rabarberdricka

Jag brukar koka rabarber och vatten först, men i det här receptet som jag snappade upp i ett TV-program, hoppade kocken över den biten. Tyvärr minns jag inte vilket program, och sökningen på "rosa rabarberdricka" gav en hel del fina recept där man just kokar rabarber och vatten först, men inget om det jag sökte. Hoppas jag minns receptet korrekt. Måste prova sen då det blir rabarbertider!

Rosa rabarberdricka

1 liter vatten
rabarberstjälkar i bitar
1 - 2 dl socker
citronsaft

Häll vattnet över bitarna och låt det ligga i kylskåpet över natten. Koka upp vattnet med sockret tills sockret löser sig. Blanda i citronsaft efter egen smak. Låt svalna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar