torsdag 18 april 2013

Pumpulikakku

När jag var liten brukade en familjevän bjuda på en underbar torrkaka, som jag trodde var en sandkaka. Jag har bakat sandkaka några gånger, men aldrig hittat den där rätta fluffigheten som hennes kaka hade.

Men så råkade jag komma in på en chatt och hittade ett recept på pumpulikakku (bomullskaka). Pumpulikakku är som sandkaka, men där sandkakan har både vetemjöl och potatismjöl, verkar pumpulikakku ha mest potatismjöl, eller inget vetemjöl alls. Och ingen konjak. (Enligt de recept jag hittade på webben.)

Och plötsligt kom jag ihåg hur viktigt det var att socker och ägg skulle vispas vitaste vitt och hur noga hon förmanade mig att inte bränna mig på det heta smöret. Och man fick inte hoppa då kakan var i ugnen. Och absolut inte glutta på ugnsluckan. Minnen...

Så trots att det här receptet inte innehåller några bär, örter eller annat från balkong och trädgård, så vill jag gärna dela med mig av mina minnen. Receptet är inte riktigt det jag letar efter, men nära nog. God också följande dag. Och barnen slåss om bitarna :)
 


Pumpulikakku

4 ägg
3 dl socker
2 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl potatismjöl
250 g smör eller margarin 

Smöra och skorpmjöla en stor rund torrkaksform ordentligt! Det blir en stor sats och smeten fastnar lätt i formen. Jag brukar ha en ganska stor rund form och en mindre.

Vispa ägg och socker riktigt vitt och fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna och blanda i äggsockersmeten.
Smält smöret och tillsätt det hett i smeten. Blanda.

175 grader i ca 50 minuter, på nedersta falsen i ugnen. Låt kakan svalna helt i sin form innan du stjälper upp den.

Pumpulikakku lär passa som kakbotten, men det har jag inte provat - än.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar