torsdag 8 november 2012

Runebergs esplanaden renoveras


Restaureringen av Runebergs esplanaden ("Runebergsparken") har framskridit så snabbt att jag inte riktigt hängt med. Det grämer mig förstås otroligt att jag inte fotograferat under arbetets gång.

Jag har alltid gillat parkens rofyllda grönska som motvikt till det potpurri av sommarblommor parker i stadskärnor oftast har. Men nu är då tanken att sommarblommorna och färgerna ska tas med igen, såsom det ursprungligen var planerat. Det blir säkert fint det också. Vill jag ha rofylld grönska på promenadavstånd från absoluta stadskärnan kan jag alltid gå till Maren, Borgbacken eller Jonasbacken. Men... Varför måste också parkerna vara fulla med färger och intryck? Speciellt parker i centrum nära intryck och hektisk marknadsföring, kunde gott få ha en lugnare färgskala. Jag hoppas att stadsparken får vara som den är, med de olika trädsorternas stillsamma, stolta kuliss och några buskpartier som dyrkande åskådare. 


Material på nätet:
Borgå stads webbplats: Runebergs esplanaden
Planen för restaureringen verkar tyvärr finnas enbart på finska, direktlänk här.
Yle: Runebergsparken i Borgå renoveras (22.5.2012)
Yle: Renoveringen av Runebergsparken har börjat (31.8.2012)
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar