fredag 2 november 2012

Isolera krukorna


Usch, så jag var sen i år med att isolera krukorna! Nu är jag rädd för att både magnolian (längst in i hörnet på bilden ovan) och vinrankan inte klarar sig. Syrenen har klarat sig också då jag vinterfixat så sent att hela krukan var en enda isklump, men magnolian är säkert kinkigare. Det har tyvärr varit lite stressigt de senaste veckorna och att fixa runt på den överfyllda balkongen tar sin tid.

Men nu är det gjort! Nu gäller det bara att kunna få bevattningen rätt, någonting jag aldrig riktigt klarat av hittills. Antingen vattnar jag för mycket (svartvinbärsbusken möglade/ruttnade) eller för lite (rödvinbärsbusken torkade bort). Vi får se hur det blir denna vinter - och speciellt vårvintern...

Jag brukar använda mig av bubbel/isoleringsplast i dubbelt lager runt krukan. Sen täcker jag eventuellt in hela växten i bubbelplast eller säckväv. Säckväven skyddar mot solen. Obs!Stick in ett par långa pinnar i krukan, så säckväven inte rör grenarna. Ställ krukan på frigolit eller ett par tegelstenar så den inte är i direktkontakt med det kalla balkonggolvet. Placera allt nära innerväggen. Med inglasad balkong kommer man lite lättare undan :)

Och visst skulle det vara enklare med färdiga krukskydd!

KRUKSKYDD 65 CM
http://www.willabgarden.se/searchfullpost.asp?ArtID=40335&sok=krukskydd&leta=alt3&plats=bada&Page=1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar