måndag 5 november 2012

Borgå parker på stadens webbplats

Äntligen har Borgå stad fått en fin förteckning över sina parker!

På Borgå stads webbplats finns både en introduktion och en förteckning över stadens parker, direktlänkat till startsidan här. Sidan är indelad i delområden och varje park presenteras skilt. Extra plus för kartan som finns efter varje presentation! 

Under De viktigaste parkerna presenteras tjugosex olika parker, skvärer eller andra vackra områden, såsom den mer naturligt hållna Maren.

Parkerna i Gamla stan har fått en egen sida. Jag rekommenderar speciellt den mysiga och lugna Parkbacken, perfekt för varma sommardagar men svår att nå i vinterhalkan. Där satt jag ofta varma sommardagar med mitt äldsta barn då hon var baby, vi bodde strax intill.

Speciellt glad är jag att också pyttesmå skvärer kommit med, såsom Klockbrinken, som är så liten att man lätt går igenom den utan närmare eftertanke. Barn brukar stanna till, de har öga för det lilla, tack och lov. Klockbrinkens ståtliga gamla ask är dock inte så liten...


Några blogginlägg har det blivit under sommaren om underbart färgsprakande August Eklöfs park.

Rosenparken/Lyceiparken skrev jag om lördag 11 augusti 2012.

Författarparken med japanska och engelska influenser har jag fotograferat några gånger under sommaren 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar