onsdag 3 oktober 2012

Secret Garden (Öppna trädgårdar, 5)


En Secret Garden* för vuxna.
Den här trädgården överraskade mig fullkomligt! Den är absolut fullspäckad med de senaste trenderna inom trädgård (rum, svart färg, inredning, återanvändning) och motsatsen till de flesta finska trädgårdar med typiska öppna gräsmattor. Ytan är inte stor, men med en otroligt bra planering och en naturlig brant sluttning har man anlagt terrasser som fungerar.

Om jag gillar det? Jag är helt såld!!! Trädgården är otrolig!!! Om jag skulle vilja ha en sådan trädgård? Njaaaa, svår fråga. Jag gillar rumsindelningen, och gångar som leder till nya överraskningar. Men å andra sidan gillar jag också det öppna landskapet...

Jag skulle kalla den en "Secret Garden", en mycket trendig och modern Cottage-trädgård med en stor portion engelsk inspiration. De blommor som blommar vid vårt besök är ljusa och dämpade, lågmälda i ljusblått, lila, rosa och vitt. Här spelar formerna hos buskar, träd och blad+löv huvudrollen. Den minimala japanska (?) delen med en japansk bro kommer säkert att bli fin, och jag är verkligen nyfiken på Potterydelen de påbörjat... Hoppas de är med i evenemanget också nästa år så man kan kika in igen!


Gången som leder in i en trädgård helt fullspäckad med olika rum, växter, inredningsdetaljer, träarbeten och växter. Gångarna är planerade så att man inte ser vad som komma skall, utan överraskas hela tiden. Som en trädgårdsälskares godisaffär :)
Prydnadsapel och en vedhög samsas med ett gammalt strykjärn.

Svartmålat trä fungerar som en "röd tråd" genom trädgårdens alla rum.

Växthusets fönster skymtar fram.
 
Återanvändning!

Lusthuset/Växthuset i en djungel av växter. Sagolikt.

Ett fönster blir vackert i trädgården.

Lusthuset/Växthuset
 

Fågelbo. Fåglarna gillar de skydd som trädgården erbjuder.


Den här sluttningen kommer att ha en fantastik höstfärg!

Skönheten och odjuret: En madonnastaty och en svavelpion.



Visst finns det en liten gräsmatta! Bland allt myller är det skönt med en paus bredvid några lugna rododendron. Här flyger tanken fri.
  
En modern variant på gärdsgården.

Trädgårdsinredning med det lilla extra!


Vilket otroligt arbete det ligger bakom den här gången!
... och den här...

... och den här. Ännu en vacker gång!
Trädgården är ett trädgårdsproffs mästerverk och har naturligtvis varit med i flera tidningar m.m.

* Frances Hodgson Burnetts bok Den hemliga trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar