tisdag 16 oktober 2012

Fynd i skogsbrynet

Eken är ett av mina favoritträd.

Skön promenad i närområdet på lördagen! Men det borde vara förbjudet för husägarna att föra trädgårdsavfall till skogen. Många växter förökar sig snabbt och blir ogräs som kväver den naturliga floran. 

Prästkrage, stor daggkåpa, solros, vildvin, hansaros, marktäckare och lupin är några av de växter man brukar se då man rör sig i ingenmanslandet mellan hus och skog. På lördagen såg vi bl.a. ett vildvin som slingrade sig upp i en björk och en gigantisk spirea utslängd mitt på stigen. Spirean var för stor för min balkong, annars hade jag räddat den stackaren.

Åtminstone i vår stad är det gratis att föra trädgårdsavfall till sopstationen, bra då den egna komposten inte räcker till. Där sorteras avfallet och blir till fin jord. Några ordentliga sopsäckar eller stora plastkärl och en bil är allt som krävs! 

Vildvin

Från http://slottstradgardsmastaren.blogspot.fi/2012/10/vildvin-parthenocissus-quinguefolia.html
Vildvin är något jag annars funderat på att skaffa till balkongen. Men då måste det vara det vanliga vildvinet som inte är självklättrande och jag kan binda upp. Klättervildvin fäster med klängen eller häftskivor. Ett klättervildvin som Parthenocissus quinguefolia är självklättrande och förstör snabbt husfasaden. Så vildvinet på björken lämnar jag kvar i skogen. Jag vill ha en mindre aggressiv sort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar