söndag 21 oktober 2012

Lingonmuffins

Vilket muffinsveckoslut! Vi blev nyss bjudna på läckra kladdkakemuffins och citronmuffins, mums efter flera timmar ute med hästarna. (Och före det lasagne, gott goti gott gott, VARFÖR lagar jag så sällan lasagne???)

Vi bakade också muffins det här veckoslutet och bjöd mormor och morfar på lingonmuffins:
 
Institutet för de inhemska språken hade lingon som månadens ord i september 2010. Ordet lingon är från 1600-talet, lärde jag mig på samma gång. Focis recept är mer värt än ett ruttet lingon (Där fick jag till det, he) och fungerar bra också utan färskoströran i mitten.



Lingonmuffins (cirka 12 st.)

2 ägg
1 ½ dl socker
75 g margarin
2 ½ dl vetemjöl
½ dl havrekli
½ dl mjölk
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl (frysta) lingon (Lagar man utan färskoströran räcker det bra med 2 dl, det blir annars surt, min kommentar.)

100 g naturell färskost
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Smält margarinet och tillsätt det i smeten. Tillsätt mjölken.
3. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt försiktigt. Tillsätt lingonen.
4. Fördela smeten i muffinsformar.
5. Blanda färskost, socker och vaniljsocker. Gör en liten grop i muffinsen och fyll den med färskostblandningen. Täck gropen.
6. Grädda muffinsen ca 15 min. i 200° C. 


Lingonmuffins utan färskoströran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar