måndag 21 maj 2012

Snart blommar balkongens syren!


Visst kan man ha en syren på balkongen!



Syrenen har nu klarat tre vintrar på balkongen. Det är en helt vanlig syren som jag har i en ganska stor kruka. Nästa år måste nog myllan bytas ut.

Syrenen är ca 2 m hög, spretig och inte så buskig som syrener brukar vara, men jag vill ha den mer som ett träd än en buske. Första sommaren blommade den med över tjugo klasar, förra sommaren med bara två pga att jag klippte den rejält, men nu har den tjugotvå klasar. Om jag denna sommar inte beskär, och sköter bevattning och gödsling bättre, så kanske, kanske det blir över trettio klasar nästa sommar...?


Jag har tidigare klippt av de nya skotten, men kanske jag ändå skulle låta den bli lite bredare...?




Bladlöss och annat otyg på syrenen

Jag trodde att det svåraste skulle vara att övervintra syrenen. Men det går hur lätt som helst. Värre är det med sensommarens angrepp av kvalster och bladlöss. Antagligen pga att syrenens löv har det alldeles för torrt då det inte regnar in på syrenen (en vanlig sprutkanna är inte nog) och att jag inte vattnat/gödslat tillräckligt de tidigare somrarna. Men nu ska jag bättra mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar