tisdag 29 maj 2012

Fjärilsholk på balkongen

Kan man ha en fjärilsholk på balkongen?

Det har blivit riktigt trendigt att pyssla till fjärilsholkar, getingholkar, gömställen för insekter och små krypin för igelkottarna. Bra att man beaktar ekosystemet, speciellt viktigt om man har en välstädad modern trädgård med massor av sten och därför få krypin för övervintrande puppor o.dyl. Men kan man ha en fjärilsholk på balkongen? Hmmm...

En sommar glömde jag några gånger en tunn strandmadrass av vass hoprullad på balkongen över natten. Följande dag var den full med svarta nattfjärilar. Kanske man kan göra en liten holk av det materialet? Men får jag då också en massa insekter som jag inte vill ha...?

Egentligen tycker jag att fjärilar är lite läskiga på nära håll, minns hur otäckt jag tyckte det var med de stora fjärilarna i Göteborgs fjärilshus. Men vingarna är vackra och barnen gillar fjärilar så kanske vi pysslar ihop något litet. Göteborgs fjärilshus är nedlagt om jag förstått det rätt, men i Stockholm finns ett fjärilshus för den modige.

Några idéer nedan. Hur man gör holkarna finns länkat här och här (på finska). Ritningar på svenska till en mer traditionell holk hittar du här. Färdiga holkar hittar du i trädgårdsbodar och på nätet, sökord fjärilsholk och perhospönttö.



Flux Aura 2011
Åbo, kulturåret 2011 (Flux Aura 2011) Perhosten kylät (Fjärilarnas byar, finska) av Tiina Vainio. Fotot från http://www.turku2011.fi/fluxaura

Perhospönttöjä
Åbo, kulturåret 2011: Perhosten kylät, flera konstnärer. Fotot från http://www.turku2011.fi/uutiset/perhosten-kylat_fi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar