söndag 12 augusti 2012

Gurkor ja, vindruvor kanske...

I början av juni letade jag febrilt efter nya tomatsorter att prova på. De senaste åren har jag provat på både Tiny Tom, pärontomat, brun tomat, gul ampeltomat o.s.v. Det är kul att smaka nya sorter. Tyvärr hittade jag inga detta år, försäljaren med lite annorlunda tomatplantor har slutat driva upp dem, så jag köpte bara en vanlig namnlös cocktailtomatplanta, en ampeltomatplanta  och en Robin. Ampeltomatplantan är ett fiasko, och var ynklig redan från början. Jag borde ha vetat bättre men det var inte köparens marknad i år. Jag saknar förra årets superexemplar!
Men där på torget i juni fick jag plötsligt en impuls att köpa två frilandsgurkplantor! Jag har aldrig odlat gurkor, har fått för mig att de är kinkiga, behöver massor med värme o.s.v. Men något nytt måste man ju pröva!

Och plantorna har minsann en massa pyttesmå gurkor! De kommer knappast alla hinna bli färdiga, men hela sju stycken tror jag det blir. Jag skyller på det kalla vädret mest ... och ... måste erkänna att jag inte riktigt förstod att gurkor ska ha sååå mycket vatten... Men jag tror nog det blir några gurkplantor nästa år också!

Tomater och gurkor samsas och trivs bra ihop! Det blir riktigt stora cocktailtomater i år, hoppas på varmt väder så de hinner bli färdiga!



Spenat och trädgårdsportlak.
Ska bli spännande att se om vindruvorna hinner bli färdiga...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar