lördag 4 augusti 2012

Gröna oaser och växtväggar i Helsingfors

Onsdag 4 juni 2012 skrev jag ett inlägg om järnvägsstationen i Helsingfors som blivit en grön oas.

Två andra fina oaser som vi upptäckte under det helsingforsbesöket är Tiedekulma och affärscentret Kluuvis översta våning. I Kluuvis översta våning badar man i vitt ljus och Alexandersgatans hektiska shoppingtempo känns långt, långt borta. Där finns flera restauranger, det är bara att välja och passa på att njuta. Det lär vara populärt bland hemmamammor läste jag senare i Hbl, och den informationen hade säkert avskräckt oss om vi vetat det, har man barnfritt så har man, men då vi var där var stället nästan folktomt.

Väggar och tak med växter blir allt populärare. Envire (www.envire.fi) och icopal (www.icopal.fi) är de företag som jag hört om då det gäller växter på hustak. Jag har ingen aning om hur bra de är, eller priser.

Äntligen fick jag se en växtvägg i praktiken!

En närbild av den levande väggen.

Gott!
Nedan: Tiedekulma med devisen "Tanken formar samhället" är ett mysigt bokcafé med gröna värderingar och ekologisk information. Kanske mer för studerande, jag kände mig en aning gammal. Men bra ställe, här hittade jag information om växttak.


Ett bord i Tiedekulma visar växttaket Veg Tecs olika skikt (företaget envires säljbord, www.envire.fi)
Exempel på växter på Veg Tec.
Tiedekulma har en växtvägg i en källarlokal utan fönster. Och växterna verkar trivas bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar